WSTĘP
Od najmłodszych lat dzieci wiedzą jak poruszać się w cyfrowym świecie, wykazują duże zainteresowanie komputerami, dlatego warto nauczyć je, jak mądrze z nich korzystać. Okres wczesnoszkolny jest do tego najlepszym momentem, dzieci uczą się wtedy poprzez zabawę, są ciekawe świata, spragnione odkrywania, zmieniania, budowania i chętne do odkrywania czegoś nowego. Ucząc się programowania spędzają czas w sposób wartościowy i rozwijający.
Dzięki kodowaniu dzieci uczą się rozumieć otaczający ich świat i zachodzące w nim zmiany. Wprowadzenie nauki programowania w pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości. Odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat pozwala rozwijać kreatywność, pomysłowość, doskonalić umiejętności logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej, współpracy. Poprzez zabawę i działanie z elementami programowania pozwala dzieciom nadążać za postępem techniki.
Projekt „ Bawię się, koduję, programuję” to całoroczny cykl zadań dla uczniów klas 1-3.
Poprzez projekt chcemy pokazać, że nauka kodowania i podstaw programowania jest bardzo istotna dla wszechstronnego rozwoju dziecka, a przy tym, nie musi być trudna, może być bardzo ciekawa i nie zawsze przeprowadzona wyłącznie w pracowni komputerowej.
W treści wprowadzające podstawy kodowania można bardzo łatwo wpleść zajęcia z zakresu każdej edukacji, połączyć z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną, gimnastyką. Nie musimy ich wydzielać, traktować jako odrębnych zajęć, świetnie bowiem korelują z innymi treściami edukacyjnymi.
Uczniowie łącząc naukę z zabawą wykonują różnorodne zadania na poziomie klas pierwszych, drugich i trzecich, wykorzystując narzędzia offline i online do nauki kodowania i programowania. Podejmują ciekawe wyzwania o tematyce matematycznej, polonistycznej, społecznej, świątecznej, itp., wykonując różnorodne aktywności: sudoku, zagadki, szyfry, kryptologia, dyktanda graficzne, zabawy ortograficzne. Będą doskonalić techniki liczenia oraz rozwijać myślenie matematyczne.
W ramach projektu uczniowie wezmą udział w wielu akcjach internetowych: CODEWEEK Europejski Tydzień Kodowania, Scratch z uśmiechem, zadania w aplikacji code.org.
Zadania będą wysyłane do wszystkich wychowawców w prezentacji na genially. Będą to aktywności online i offline. Zaproponujemy różne aplikacje, strony internetowe, karty pracy, udział w programach. A zakończymy przygodą z Kotem Scratchem.
Nasze aktywności będą nawiązywać do pór roku, wydarzeń i uroczystości w szkole, akcji zorganizowanych w internecie. Uczniowie podejmą ciekawe wyzwania o tematyce matematycznej, polonistycznej, społecznej, świątecznej na poziomie klas pierwszych, drugich i trzecich.
Za swoją aktywności klasy będą otrzymywać wyróżnienia, dyplomy.
Rok szkolny zakończymy STARCIEM MISTRZÓW.
W czerwcu zorganizujemy finał projektu. Najlepsze klasy (te, które systematycznie kodowały przez cały rok szkolny) wezmą udział w Starciu Mistrzów, na podstawie którego wyłonimy najlepiej kodującą klasę w roku szkolnym 2023/2024.
Zadania są umieszczone w prezentacji genially.
Oto link:
https://view.genial.ly/651062d5d1f8640010cbd0e8/dossier-color-shapes-dossier
Aktywności są w trzech grupach:
1. Odkodowywanie jesiennych obrazków wg podanych współrzędnych.
2. Kolorowanki matematyczne, ortograficzne, przyrodnicze.
3. Gry online.
Nasze aktywności będą nawiązywać do pór roku, w związku z tym rozpoczynamy Jesienią z Kodusiem.
Wychowawcy decydują jakie zadania wykonają z klasą i na jakiej edukacji (może być np. ed.informatyczna, ed.matematyczna).
W każdej porze roku nawiążemy do wydarzeń, projektów dostępnych w internecie. W październiku zachęcamy do udziału w Europejskim Tygodniu Kodowania Codeweek, w maju – „Scratch z uśmiechem”.
CELE PROJEKTU
Ogólne:
|
|
|
świadome wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych poziomach edukacji (klasa 1, 2 i 3)
|
|
|
kształtowanie od najmłodszych lat umiejętności samodzielnego programowania, myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wśród dzieci
|
|
|
przekazanie podstaw programowania poprzez doświadczanie i zabawę.
|
|
|
|
Szczegółowe:
|
|
|
podniesienie kompetencji miękkich u dzieci takich jak: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności
|
|
|
oswajanie dzieci z nowoczesnymi technologiami
|
|
|
rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji, odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych
|
|
|
przenoszenie poszerzonych kompetencji cyfrowych na codzienność celem przygotowania do życia w społeczeństwie informacyjnym
|
|
|
bezpieczne korzystanie ze współczesnych rozwiązań technologii informacyjnej
|
|
|
rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia
|
|
|
trening pamięci
|
|
|
odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności
|
|
|
nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
|
|
|
rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności
|
|
|
odczytywanie, rozumienie symboli i znaków
|
|
|
doskonalenie orientacji przestrzennej
|
|
|
dobieranie narzędzi informatycznych stosownie do realizowanego zadania.
|
Czas trwania projektu
Rok szkolny 2023/2024
Spotkania cykliczne – raz w miesiącu
Zasięg projektu
Klasy 1-3 – praca indywidualna
Prezentacja zadań i zdjęć na stronie internetowej szkoły.
Rodzaje aktywności
matematyczna, grafomotoryczna, ortograficzna, gramatyczna, muzyczno – ruchowa, polonistyczna, społeczna, ekologiczna, artystyczna.
METODY I FORMY REALIZACJI CELÓW
Założone cele będą realizowane poprzez zadania dla ucznia. Zadania te uczniowie wykonują indywidualnie i wrzucają do skrzynki umieszczonej na korytarzu szkolnym. Głównym zadaniem nauczyciela będzie zachęcanie uczniów do samodzielnego zdobywania umiejętności wynikających z coraz większych możliwości zastosowania komputerów i szeroko pojętej technologii informacyjnej oraz kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
„Rozkoduj to!”
ZADANIA DO REALIZACJI
JESIEŃ Z KODUSIEM:
PAŹDZIERNIK/LISTOPAD
„GRY I ZABAWY NA MACIE EDUKACYJNEJ”
„ZIMOWO-ŚWIĄTECZNE KODOWANIE”
SPORTY ZIMOWE
WIOSENNE KODOWANIE Z PATRONKĄ
NASZ ZAKODOWANY KRAJ
WIOSENNE SCRATCHOWANIE
CZERWIEC
SŁONECZNY FINAŁ Z KODUSIEM
Oczekiwane efekty:
|
dla uczniów:
|
|
-
wzrost samodzielności i kreatywności
-
rozwiązywanie problemów z innych przedmiotów i w różnych sytuacjach życiowych metodą krok po kroku
-
rozwój umiejętności twórczego myślenia
-
rozwój predyspozycji intelektualnych
-
zwiększenie zainteresowania programowanie
|
|
|
|
dla nauczyciela:
|
|
-
poszerzenie własnego warsztatu pracy
|
|
|
|
dla szkoły:
|
|
-
poprawa jakości pracy szkoły
-
poszerzenie oferty edukacyjnej
-
wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno-metodyczne.
|
|
|
|
dla rodziców:
|
|
-
rozwój kreatywności dziecka
-
podniesienie świadomości intelektualnej dziecka
|